torsdag 7. februar 2008

Sammenligning av Blogger

Sammenligning av Blogger
Jeg skal sammenligne tre ulike blogger med tanke på utforming, oversikt of funksjon. Jeg valgte å se på: Blogg 1: En svenske som blogger om å være svensk i Norge, Blogg 2: Gatemote i Oslo og The Piratebay Blogg. Til slutt kommer jeg uttrykke mine personlige meninger og gi en konklusjon.

Blogg 1
Denne bloggen er oppdatert ofte. Den reflekterer over forskjeller mellom språk og kultur. Han tar opp temaer vedrørende Norge (ofte i forhold til Sverige), for eksempel, politikk, litteratur, språk, mat og så videre. Det er en veldig informativ tekst, men har i tillegg også en del humor. Han uttrykker også en del kritikk, noe som kan provosere visse lesere, men jeg ser det mer som humor.

Blogg 2
Denne bloggen er ikke oppdatert gjevnlig. Den er bygget opp mer som en bildeblogg. Det viser ulike moter og klesstiler som man kan finne i Oslo. Denne siden inneholder veldig lite tekst og er atpåtil lite informativ. Teksten er skrevet på Engelsk. Det virker som om blogg-skriveren har brukt intervjuteknikk og fremstiller ikke sine egne personlige meninger.

Piratebay bloggen (eget valg)
Bloggen er en reltativt ofte oppdatert blogg. Den er skrevet på engelsk av ulike administrative brukere på fildelings-siden The Pirate Bay (TPB). Her gir de uttrykk for sine meninger og kommer med nyheter vedrørende TPB og fildeling.

Mine personlige meninger
Jeg synes at blogg 1 var morsomt fremstilt og hadde gode refleksjoner om de ulike overnevnte temaene. Den var også engasjerende.

Personlig synes jeg at Blogg 2 hadde for lite tekst som forklarer bildene. Man fikk heller ikke noe inntrykk av den som skrev.

Det jeg synes er flott med den egen-valgte bloggen, er at bloggerne som skriver den, greier å få fram sine poeng på en bra og humoristisk måte.

Konklusjon
For å interessere meg, burde bloggen være reflekterende, oppdatert med gjevne mellomrom, ha gode poeng og skrevet på en engasjerende måte.

Ingen kommentarer: