fredag 8. februar 2008

Hvordan skape en bedre skole

I denne posten skal jeg ta for meg hvordan vi kan skape en bedre skole. Ut ifra mine egne meninger og erfaringer, skal jeg resonere over noen muligheter.

I det siste har det vært en del styr i media rundt akkurat dette; hvordan forbedre skolene. Erna Solberg har kommentert at om hvis rektorene går inn og vurderer om lærerene som jobber i skolen er egnet til oppgavene, er man sikret bedre opplæring. Dette vil jeg si meg enig i, for en undersøkelse i Sverige gikk ut på å ta lærerene fra landets skoler med best resultater og plassere dem på skolene med dårligst resultater, endte med at de "dårligste" elevene ble de med best resultater i hele Sverige som utfall. Men på den annen side, kan dette føre til at lærere ikke vil søke til visse skoler, det kan også være med på å skape eliteskoler som kun noen få har mulighet til å søke til. Derfor er ikke dette noen lett avgjærelse. Politikere mener også at det er viktig å støtte spesialopplæring for dyslektikere. Det er jeg enig i, dyslektikere skal jo ha like store muligheter for å studere som ikke-dyslektikere.

Jeg leste i Nettavisen at morsmålsopplæring er et gratistilbud for innvandrere. Hvis man skal styrke noen type fag og opplæring for elever, synes jeg man skal satse på det elever generelt burde bli flinkere i. Norge er faktisk et av de landene i verden med dårligst kompetanse i mattematikk viser pisa-undersøkelsen. Jeg synes at morsmålsopplæring for elever med utenlandsk opprinnelse ikke skal være gratis. Hvis familiene med utenlandsk bakgrunn virkelig vill at deres barn skal lære morsmålet burde de betale en liten sum for denne tjenesten. Dermed kan skattepenger som brukes på dette isteden fokuseres på andre fag og områder, slik som matte, som er det faget nordmenn er dårligst i.

Noe som kan forbedre den norske skolen er å innordne slik at elevene får ordentlig, varm mat i lunsj pausen, slik som i Sverige. Ved å gjøre dette, kan elevene bli sikret å få i seg de næringsstoffene de trenger og kanskje spise sunnere. Undersøkelser viser at konsentrasjonen stiger vesentlig da. Bare ved å få nok vann, gjør at konsentrasjonen stiger 10% (i forhold til å ha et sunt og godt inntak av vann).

Nå har jeg kun kommentert en brøkdel av det som kan taes opp. Mediene har vært smekkfulle med ideer og kommentaerer, den kostnaden som staten har lagt ned på utredninger og utdanningsdirektoratets "Fra ord til handling" få den nye læreplanen til å fungere på skolenivå, ja de pengene kunne gått direkte til oss elever, vi trenger mye påfyll og interessante forelesere!

1 kommentar:

Magnus sa...

Særdeles god post, på tross av alle sammeligningene med Sverige. De hadde et godt poeng i forhold til morsmålsopplæring - hvis norske statsborgere ønsker å lære andre språk enn det norsk skole normalt underviser, er det sjelden gratis.

Slik jeg ser det handler dette temaet mye om likhet kontra elitisme, og i hvilken grad det er riktig å bruke felleskapets penger til ting som ikke alle tjener på. Personlig profitterer jeg i stor grad på ulikhet, og det tror jeg nok De også gjør, eller vil gjøre.